Aanrader·Boekentips·Recensie van Elsa·Recensies·Young Adult

• Taal : Nederlands
  • Uitvoering : Paperback
  • Aantal pagina’s : 320
  • Verschijningsdatum : augustus 2022
  • Serie : Ordo Entia 3

Het ontstaan van een geheime orde, een zoektocht naar de waarheid, een meisje dat alleen haar doel bereikt door als jongen door het leven te gaan.

Als Hilletjes broer Vranck na een lange tijd van afwezigheid weer voor haar neus staat, start een nieuw leven vol gevaar en mysterie. Het onwaarschijnlijke verhaal waar Vranck mee thuiskomt, brengt hen op het spoor naar de oorzaak van de pestepidemie die gaande is. Een kleine groep mannen trekt eropuit om de mythische wereld ter verantwoording te roepen, om zo een stop te zetten op de ziektegevallen. Voor Hilletje en Vranck zich bij hen kunnen voegen, krijgt Hilletje een waarschuwing: Vanaf nu zul je door het leven gaan als Hille. Je zet de toekomst op het spel als je onthult dat je van het vrouwelijke geslacht bent. Op het moment dat ze zich bij de mannen aansluiten, heeft Hilletje de identiteit van Hille al aangenomen, de identiteit die zij de rest van haar leven blijft behouden. Een gevaarlijke missie volgt, verraad ligt op de loer en banden die zijn ontstaan worden bruut verbroken door de dood. Kunnen Hilletje en Vranck hun missie volbrengen en zo de mythische en de menselijke wereld in balans brengen?

Eerder uitgekomen boeken van Esmeralda van Belle heb ik met veel plezier gelezen dus was ik wederom benieuwd naar haar nieuwste verhaal in de ‘Ordo Entia’ boekenserie. Gelukkig mocht ik het boek dankzij uitgeverij Godijn Publishing weer recenseren en ontving ik in september ‘Ontstaan’.

Wat ik allereerst wil benoemen is dat ik de omslag mooi vind. Dit komt wellicht door mijn voorkeur voor paars maar de mysterieus gesluierde dame in het wit omringt door warmkleurige lichtjes op de voorzijde maakt me tevens erg nieuwsgierig naar het inhoudelijke verhaal.

Op de paarse ondergrond is de tekst op de achterzijde duidelijk te lezen, echter had ik daar blijkbaar geen aandacht aan besteed want toen ik daadwerkelijk begon aan het boek duurde het enige tijd voordat ik doorhad dat dit verhaal zich afspeelt voor de andere twee boeken uit de ‘Ordo Entia’ serie. Wat overigens ook af te leiden was geweest van de titel. Toch bevond ik me al gauw in een vlot lezend verhaal dankzij de fijne schrijfstijl en het pakkende verhaal. De bewoording leest soepel, lijkt mij goed te passen bij de beoogde Young Adult doelgroep en is tevens voor de oudere lezers plezierig te lezen.

“De wind snijdt door Hilletjes mantel, de kilte van november is inmiddels in volle glorie aanwezig.”

De sfeersetting van het verhaal neemt je mee naar een andere en oudere tijd. Met andere gebruiken, een andere cultuur en tevens een magische Fantasy kant. Toch komen de karaktertrekken van de hoofdpersonages, zoals Hilletje, herkenbaar en realistisch over waardoor de lezer de ruimte krijgt om zich verbonden te voelen met de karakters en volop mee te leven met het grootse avontuur.

“De een heeft een goede inborst, de ander een slechte en weer een ander heeft gewoon geen idee wat zijn acties teweegbrengen bij anderen.”

Dat ik het een groots avontuur noem is niet voor niets want er gebeurd veel waardoor het verhaal interessant blijft voor de lezer. Het is steeds spannend over wat de toekomstige pagina’s vertellen en uitdagend door nieuwe vijandelijkheden die overwonnen moeten worden. Ik las graag door, bleef geboeid de missie van de hoofdpersonages volgen en mijn verbeelding werkte net zo goed volop mee dankzij de heldere omgevingsomschrijvingen met hier en daar een vleugje humor van de schrijfster.

“Er klinkt geritsel tussen de bomen achter haar.”

Dit boek is net als de voorgaande delen wat mij betreft een aanrader. Zeker als mythische wezens en magische uitdagende avonturen je aanspreken. Genoeg om volop van te genieten in de leuke boeken van Esmeralda van Belle.