Blogtour·Boekentips·Recensie van Elsa·Recensies

•           Taal : Nederlands

•           Uitvoering : Hardcover

•           Aantal pagina’s : 376

•           Verschijningsdatum : november 2021

•           Serie : Dodenreeks – Boek 3

Samenvatting

April Charles is nog niet bekomen van haar vorige avontuur of er wordt haar weer om hulp gevraagd. Dit keer door niemand minder dan Hecate, een hogere elf. Hecate heeft verontrustend nieuws: van de groep miljardairs die van Terr een pretpark voor volwassenen wilde maken, is er één ontsnapt, die nog duisterdere plannen lijkt te hebben.

April heeft haar geliefden eindelijk opgebiecht dat ze geen mens is en neemt hen mee naar de droomwereld, in de hoop dat ze haar dan beter zullen gaan begrijpen. Samen met haar vrienden gaat April op onderzoek uit, terwijl ze ondertussen nog steeds vecht met haar persoonlijke demonen.

Zal April haar geliefde droomwereld en haar relatie kunnen redden zonder zichzelf te verliezen?

Daar is alweer het derde afsluitende deel ‘Als doden slapen’ van de ‘Dodenreeks’ trilogie, geschreven door Mel Hartman. Ergens vind ik het jammer dat we nu afscheid moeten nemen van de heerlijk excentrieke karakters en de spannende droomwereld Terr maar ik heb er het volste vertrouwen in dat Mel nog vele andere leuke verhalen gaat schrijven. Laat ik alvast voorop stellen dat ik van begin tot eind genoten heb van deze Urban Fantasy trilogie, uitgeven door Uitgeverij Hamley Books.

Dit derde deel past qua vormgeving perfect bij de voorgaande twee delen. Een hardcover omslag met als met meest opvallende kleuren thema de roze en paarstinten, de titel goudkleurig in 3D-lettertype en een aantrekkelijke afbeelding waardoor ik automatisch meer weer weten van het inhoudelijke verhaal. Alle tekstuele onderdelen zijn op de gehele omslag goed leesbaar met betrekking tot de achtergrond kleuren. En zo zet ik het boek met liefde bij de andere twee in mijn boekenkast.

“Op de glooiende, frisgroene velden stonden schapen en koeien te grazen en hier en daar zag je een eenzaam rood of blauw huis met een rieten dak.”

Ik heb weer genoten van de humoristische beeldende schrijfstijl. Droge grappen zijn rijkelijk te vinden, soms bijna te flauw maar toch absoluut hilarisch en passend bij het verhaal. Daarnaast is er meer te vinden in de open invoelende manier van schrijven en komen de karakters inclusief gehele ambiance gemakkelijk in gedachte tot leven. Mels bewoording leest ongecompliceerd, vermakelijk en overal even prettig vlot zonder obstructie voor mij als lezer.

“Dus brulde ik met mijn lieflijke stemmetje de tekst mee. Ja, brullen, want zingen zou een grotere leugen zijn dan alles wat alle politici bij elkaar ooit beloofd hebben.”

In het boek is aan het begin van ieder hoofdstuk een kort tekstfragmentje te vinden uit ‘Reisgids voor de Droomwereld’. Op één van de eerste pagina’s van het boek staat over die gids geschreven “Sla deze stukken gerust over als ze de voortgang van het verhaal storen.” Echter zou ik dat absoluut afraden om te doen want juist die stukjes zijn net als de rest van het inhoudelijke verhaal te grappig om te missen.

“Ik draaide me om en zag een prachtig wezen staan.”

Naast dat we weer exact beginnen waar het vorige boek geëindigd is, belandde we samen met hoofdpersonage April Charles in een nieuw spannend avontuur gevuld met luisterrijke bijzonderheden, verrassende kwesties, merkwaardig interessante medepersonages en een compleet boeiend, meeslepend verhaal in z’n geheel. Het komt niet eens in me op om tijdens het lezen me af te laten leiden door iets anders in mijn omgeving, ik blijf vastgeklonken met veel plezier doorlezen tot de laatste pagina. Met zeker wel een originele plottwist en met een einde naar keuze of is dit alleen de manier om de lezer op het verkeerde been te zetten en te blijven vermaken? Ik weet het niet maar het verzachtte enigszins het afscheid van deze geweldige trilogie.

“Al van ver hoorde je de muziek en zag je een lichtgloed die de hele omgeving in lichterlaaie zette.”

De complete trilogie is wat mij betreft een dikke aanrader en ik kijk van harte uit naar de volgende boeken van Mel Hartman. De eerst volgende titel ‘Hotel in de wolken’, vervolg op deel één ‘Het hotel op de rots’, betreft een jeugdboek en staat gepland voor eind maart volgend jaar.