Blogtour·Boekentips·Recensie van Elsa·Recensies·Young Adult

Woorden zeggen niets – Seren J. Smedts #Blogtour “Het boek is zonder twijfel beslist een aanrader wat mij betreft.”

Woorden zeggen niets – Seren J. Smedts

“Het is zeker geen standaard liefdesverhaal wat de tekst op de achterzijde misschien doet vermoeden, juist de combinatie van zowel het verleden als heden van de hoofdpersonages en medepersonages maakt het tot een originele vertelling.”

Auteur(s) : Seren J. Smedts

Uitgeverij : Hamley Books

ISBN : 9789464208054

Taal : Nederlands

Uitvoering : Hardcover

Aantal pagina’s : 272

Verschijningsdatum : 25 september 2021

Achterflap

Het studentenleven is iets waar de achttienjarige Lente halsreikend naar heeft uitgekeken. Ondanks de tegenslagen thuis en de vele ruzies met haar vriend, vertrekt ze vastberaden naar de universiteit. Maar haar vastberadenheid om zich op haar studies te concentreren verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer ze als een blok valt voor een knappe medestudent.

Tristan worstelt met zijn moeilijke kindertijd. Nadat zijn beste vriend naar het buitenland vertrekt, laat Tristan het pleeggezin achter waarin hij opgroeide. Op zoek naar licht in de duisternis, ontmoet hij een bijzonder meisje. Maar wat als zij hem ook verlaat?

In mijn recensie van het debuut van Seren J. Smedts, ‘Kartonnen sterren’, schreef ik al dat ik vond dat ze veel in haar mars lijkt te hebben en dat ik hoopte dat ze weer met zo’n mooi YA verhaal bij Hamley Books uit zal komen. Nu is het dan zover met ‘Woorden zeggen niets’ en ik kan alvast vertellen dat zij mijn hoop absoluut realiteit heeft gemaakt.

Op de cover zie je een stel naar elkaar toegekeerd staan met hun handen in elkaar gestrengeld en met hun voeten staan ze in licht golvend water. Hun hoofden zijn niet zichtbaar en de kleurstelling van de gehele afbeelding bestaat uit neutrale, rustige kleuren. De titel ligt er als het ware samen met onder andere de auteursnaam bovenop in het wit. Op de rug dan weer zwart net als de tekst op de achterzijde waar de afbeelding van de cover zich op de achtergrond herhaalt. Zelfs de auteursfoto lijkt in kleurstelling bij het geheel te passen. Voor mij is dit een aantrekkelijke cover die mij op zou vallen in de boekhandel.

De opmaak binnenin het boek vind ik goed verzorgd. Een helder lettertype waarvan ook de lettergrote goed leesbaar is. De hoofdstukken hebben niet zozeer titels maar benoemen het personage van waaruit je leest en de tijdstypering waarin het volgende stuk zich afspeelt. Zwartwit foto’s helpen het voorstellingsvermogen bij beeldvorming van de locaties.

“Ik genoot van haar lach, het bracht een licht briesje in mijn lichaam en ontspande de zware kamers in mijn gedachten.”

Ook nu, en wellicht nog sterker dan bij ‘Kartonnen Sterren’, voelde ik weer enige vergelijking opkomen met de boeken van John Green. Serieuze thema’s, hard realistisch en hart brekend mooi. Smedts heeft een fijne schrijfstijl die vlot leest. Door de manier waarop Seren dit verhaal geschreven heeft betrekt ze mij als lezer volledig bij het verhaal en blijf ik tot de laatste pagina’s vastgeklonken aan het boek.

“Gefascineerd en dagdromend staar ik naar het glas en volg ik de druppels tot ze neerdalen op de stenen vensterbank.”

Hoofdpersonage Lente vind ik in het begin niet zo’n aangenaam karakter maar naarmate het verhaal vordert begin ik haar beter te begrijpen en te waarderen. Ik voel automatisch meer mee met de andere hoofdpersoon Tristan. Beide hebben echt herkenbare eigenschappen. Situaties die zij meemaken raken levenservaring van mij, wat meeleven veroorzaakt. Ik vind de personages sterk neergezet in het verhaal en je leert ze als lezer goed kennen op die manier. Het gehele boek draait om hen dus een heel belangrijk aspect wat goed uitgewerkt moet zijn en ook is.

“Toch was ik de nachtmerries gewend en kon ik snel switchen naar mijn ‘normale’ zelf.”

Inhoudelijk vind ik het verhaal bijzonder boeiend. Het is zeker geen standaard liefdesverhaal wat de tekst op de achterzijde misschien doet vermoeden, juist de combinatie van zowel het verleden als heden van de hoofdpersonages en medepersonages maakt het tot een originele vertelling. Er gebeurd voldoende om te begrijpen hoe bepaalde zaken verlopen en hoe de persoonsontwikkelingen ontstaan van de karakters. Een intrigerend verhaal wat mij als lezer vast weet te houden. Het boek is niet alleen bijzonder maar juist ook heel normaal omwille van de gebeurtenissen die in ieders leven een rol kunnen spelen.

“Ze kon haar tranen bedwingen, haar waterval aan woorden belette haar om een emotie tot uiting te brengen.”

Het boek is zonder twijfel beslist een aanrader wat mij betreft. Voor John Green lezers, voor de YA doelgroep überhaupt en gewoon voor menig volwassen lezer die houdt van intelligente verhalen. Ik heb genoten van dit prachtige boek en kijk wederom vol belangstelling uit naar een nieuw verhaal van Seren J. Smedts.