Boekentips·Recensie van Elsa·Recensies

•           ISBN : 9789493266018

•           Taal : Nederlands

•           Uitvoering : Paperback

•           Aantal pagina’s : 408

•           Verschijningsdatum : oktober 2021

Samenvatting

Met het ophangen van de telefoon neemt hij een besluit dat gevolgen heeft voor de hele familie. Er rest niemand een andere keus dan de waarheid verborgen te houden. De tijd is hier geen vriend: hoe langer het geheim duurt, hoe moeilijker het wordt om het zonder grote gevolgen te vertellen. De grootste slachtoffers zijn de twee dochters. De een, omdat ze het geheim kent en als zware last moet dragen. De ander, omdat ze in totale onwetendheid leeft over haar echte identiteit.

Wat volgt is een jarenlang kat en muis spel, een macabere dans rond het geheim dat niet alleen de familie steeds verder ontwricht, maar ook het noodlot de kans geeft een wending te nemen die niemand had voorzien.

“Ida’s nagelaten dagen” neemt je mee in een familiegeschiedenis die onmiskenbaar besloten ligt in het DNA van een meisje dat geen weet heeft van haar wortels.

Gea Wolfslag ontmoette ik een aantal jaar geleden. Gelijk een enorm klik en ontzettend fijn diepgaand gepraat tijdens een aangenaam diner. Toen al sprak haar verhaal me gelijk aan, ze was toen nog in de opstartende fase rondom haar schrijversperikelen voor dit specifieke boek. En zo is daar nu ‘Ida’s nagelaten dagen’ uit ontsproten, uitgegeven door Godijn Publishing, en aan mij de eer om m’n leeservaring te mogen delen.

De omslag van dit boek vind ik prachtig en na het lezen past het ook zo goed bij het inhoudelijke verhaal. De zacht roze en paars tinten, sober sneeuwlandschap inclusief kale winterse boom en verlaten bankje met de titel en auteursnaam in donkerpaars duidelijk weergegeven op de voorkant. Flaptekst en mooie auteursfoto op de achterzijde. In zijn geheel een plaatje van een boek wat voor mij de aandacht trekt en er voor zorgt dat ik het boek met liefde wil lezen.

“Misschien speelde Peter Koelewijn als kind ook wel in een oude touwbaan.”

Al lezende merk ik gelijk dat de schrijfstijl vlot en soepel leest. Uiteraard zijn de onderwerpen soms heftig en emotioneel, wat absoluut bij mij binnenkomt door de gevoelige manier waarop Gea geschreven heeft. Het is tenslotte haar levenservaring van vroeger (zelfs voor haar geboorte) tot aan nu met alle moeilijkheden van dien. Daarnaast is het zeker niet alleen zwaarte qua onderwerpen in het boek maar ook de realistische, humoristische menselijke kant die zo van belang is tijdens de moeilijk momenten in ons leven die de schrijfster overal doorheen laat vloeien. Hierdoor blijft het verhaal in balans en prettig leesbaar voor mij. Ik bewonder en heb respect voor de volledige openheid van schrijfster omtrent alle familiare aspecten door de geschiedenis van de Wolfslagjes heen tot aan heden ten dage. Een bijzonder familiegeschiedenis die ontzettend interessant is om te mogen lezen en zoveel strubbelingen als gevolg die de kracht van de mens maar weer eens laat zien.

“Het vermogen om te willen. En het onvermogen om het echt te kunnen. Een onvermijdelijkheid waar niemand aan kan ontsnappen.”

Het is een boeiend en leerzaam boek ten opzichte van onder andere hoe belangrijk het is om voluit te leven als mens ondanks alles wat ieder voor zijn/haar voeten geworpen krijgt. Hoopgevend en liefdevol. Naast dat Gea Wolfslag met emotionele verbondenheid en psychologisch inzicht geschreven heeft wat direct vanaf de eerste hoofdstukken voelbaar is, is er dankzij de bewoording ook geen ontkomen aan om je al lezende een visuele voorstelling te maken bij mooie omgevings- en natuurlijke elementen beschrijvingen. Mijn interesse blijft gedurende alle bladzijdes tot aan de laatste pagina aanwezig.

“Droog, bulderend onweer dat bomen omver blies en vonkenregens over de aarde uitstortte.”

In zijn totaliteit is dit zonder meer een boek wat me lange tijd bij zal blijven in positieve zin. Door de herkenning op diverse vlakken wat voor een welkome realiteitscheck zorgde en tevens door de algehele indruk die ‘Ida’s nagelaten dagen’ achtergelaten heeft. Ik zou nog zoveel meer kunnen en willen vertellen omtrent het verhaal maar ik weet zeker dat iedereen een andere leeservaring heeft en vooral het boek voor zichzelf moet willen lezen. Inhoudelijk is het gewoon een heel sterk boek wat ik van harte aanraad om te lezen.