Boekentips·Jeugdboek·Recensie van Elsa·Recensies

•           Taal : Nederlands

•           Uitvoering : Paperback

•           Aantal pagina’s : 246

•           Verschijningsdatum : 22 september 2021

Samenvatting

De Safari Sisters en de Diamant van Katana.

Dit boek vertelt het eigentijdse verhaal van de zussen Juno en Zarah, 14 en 12 jaar oud die terugkeren uit Kenia waar hun ouders, beiden biologen, een nieuw bestaan hebben opgebouwd. De familie landt gelijktijdig op de luchthaven van Brussel met prins Nzolé Zuberi. Tijdens het bezoek van de prins verdwijnt de diamant van Katana, het statussymbool van het koningshuis, uit zijn koffer. De Safari Sisters, zoals Juno en Zarah zichzelf noemen, vinden op hetzelfde ogenblik een ontsnapt aapje op de luchthaven en komen zonder dat ze het beseffen in het bezit van de diamant. Heeft het aapje er iets mee te maken? Een geheimzinnige en machtige organisatie wil ook de diamant bemachtigen. Als ze uitvissen dat de diamant zich bij de Belgische familie bevindt, breken ze in, maar vinden de diamant niet. Als de familie terug naar Kenia vertrekt, worden de meisjes bij aankomst op de luchthaven van Kenia gekidnapt. Terwijl hun ouders radeloos naar hen op zoek zijn, beleven de Safari Sisters de wildste, duizelingwekkende avonturen in een exotisch land. Zullen ze de diamant aan zijn rechtmatige eigenaar kunnen teruggeven?

Het leuke aan de boeken van Erik Persoons vind ik de afwisseling in genres en type verhalen. Elke keer weer een verrassing of het een jeugdboek, spannende roman of non-fictie is. Erik is en blijft een enorm creatief persoon op vele vlakken in zijn leven en ik vind het bijzonder om dit te merken aan de diverse boeken die uitgebracht worden onder zijn naam. De voorgaande titel die ik las van hem was de non-fictie ‘Borderline in quarantaine’ en nu is het weer de beurt aan een jeugdboek ‘De Safari Sisters’.

Op de voorkant van de paperback zie je prominent twee jonge meiden afgebeeld die de hoofdkarakters in het verhaal moeten voorstellen. Persoonlijk wil ik liever zelf een beeld van personages vormen in gedachte tijdens het lezen van een verhaal maar dat heeft puur mijn voorkeur en verschilt per lezer. Boven hen zie je de auteursnaam staan, op de achtergrond omringend een wolkendek. Onder hen een glanzende rode edelsteen, de titel schuin gedrukt en een opvallende rode tegemoet komende auto op een zanderige weg. Zo merk je, genoeg te zien op de voorzijde van het boek wat nieuwsgierigheid opwekt voor het daadwerkelijke verhaal in het boek.

“Nog steeds was het hen niet opgevallen dat al hun bewegingen werden gevolgd.”

Wat me opviel aan de schrijfstijl ten opzichte van andere boeken die ik van Erik Persoons las is dat dit verhaal in behoorlijk Vlaamse bewoording geschreven is. Voor mijn gevoel is dat de ene keer toch net wat meer aanwezig dan de andere keer. Toch maakt het in dit geval voor mij niet zo heel veel uit want ik heb alsnog het verhaal bijzonder vlot kunnen lezen zonder tegen enige woordverwarring op te botsen. De zinnen zijn redelijk kort gehouden waardoor de strekking steeds duidelijk blijft en de algehele bewoording is laagdrempelig waardoor het goed in het jeugdgenre past. Tevens stelt het in staat om vooral van het inhoudelijke verhaal te kunnen genieten en alles gemakkelijk te visualiseren in gedachte tijdens het lezen.

“Haar hart klopte in haar keel en haar handen voelden klam aan.”

Het inhoudelijke verhaal heeft vaart en bevat één groot avontuur waarin de zussen Juno en Zarah de hoofdrol spelen. Andere personages spelen ook zeker leuke of boeiende opvallende rollen binnen het verhaal maar de zusjes zijn degene die alles beleven waardoor je als lezer vanuit hun perspectief leest en meebeleeft. Het is gemakkelijk om je in te leven in wat zij meemaken en spanning te voelen bij alles wat er gebeurd. Ze zijn, naar ik vermoed, herkenbaar in hun nieuwsgierigheid, ondeugend zijn en ontdekkingsdrang voor elke jonge lezer in dezelfde leeftijdscategorie. Ook zijn het personages die goed te onthouden zijn waardoor er nog gemakkelijk meerdere verhalen met hen in de hoofdrol kunnen verschijnen in de toekomst. Misschien tijd voor een nieuwe jeugdboekenreeks Erik?

“De gebouwen werden groter en tekenden zich duidelijker af tegen de achtergrond van azuurblauwe lucht.”

Dit boek is dik aan te raden voor het jongere lezerspubliek en zeer geschikt om cadeau te geven aan iemand in de beoogde doelgroep. Ik heb zelf in ieder geval ook weer genoten van een hartstikke leuk, meeslepend en verrassend origineel verhaal van Erik Persoons en zoals altijd ben ik weer benieuwd naar wat zijn volgende schrijfproject voor uitkomst zal hebben.